Otázky pro Kapitánské zkoušky - Stránka 16 z 16

Prohlížejte otázky 751 až 792 z celkových 792 otázek.

751. Jestliže vzduchová hmota proudí nad teplejší povrch, než byla oblast jejího vzniku, je tato vzduchová hmota:

A
teplá.
B
studená.
C
místní.
M05-01970265-33c7-7346-b410-46cb9de2bafd.jpg

752. Útvar znázorněný na synoptické mapě zobrazuje:

A
hřeben vysokého tlaku.
B
tlakovou výši.
C
tlakovou níži.
M06-01970265-7aaf-7f61-9b46-285045d3149b.jpg

753. Útvar znázorněný na synoptické mapě znázorňuje:

A
tlakovou výši.
B
tlakovou níž.
C
brázdu nízkého tlaku.

754. Synoptická mapa slouží:

A
k zápisu trasových bodů uskutečněné plavby.
B
pro vyhodnocení povětrnostní situace.
C
k lepší navigační orientaci v dané oblasti.

755. Výška vlny se měří:

A
mezi pobřežní linií a hřbetem vlny.
B
mezi prohlubní a hřbetem.
C
mezi dnem a maximálním vzdutím.

756. Tlak vzduchu zpravidla měříme aneroidem v:

A
procentech (%).
B
hektopascalech (hPa).
C
metrech za sekundu (m/s).

757. Silný studený vítr ze severu nebo severozápadu se ve Středomoří označuje jako:

A
Mistral.
B
Scirocco.
C
Föhn.
M07-01970265-d40c-75ad-b47d-9cba9876d3ae.jpg

758. Na synoptické mapě je takto znázorněna:

A
studená fronta.
B
teplá fronta.
C
okluzní fronta.
M08-01970266-46cf-7ae1-8b86-c07217b638d8.jpg

759. Na synoptické mapě je takto znázorněna:

A
studená fronta.
B
okluzní fronta.
C
teplá fronta.

760. Na synoptické mapě je okluzní fronta označena:

A
fialovou čarou, na které se střídají půlkruhy a trojúhelníky.
M09-01970266-bd8d-784f-ad99-62954e1c5334.jpg
B
modrou čarou s trojúhelníky.
M08-01970267-3d7f-73c9-a778-77c75caee5ed.jpg
C
červenou čarou s půlkruhy.
M07-01970266-fd59-7313-b43a-4ccaba9a44d1.jpg

761. Rychlost větru měříme anemometrem v:

A
hektopascalech (hPa)
B
procentech (%)
C
metrech za sekundu (m/s)

762. Na synoptické mapě je mrholení zobrazeno symbolem:

A
kolečko.
M11-01970268-1750-70f6-9705-695efa3987bd.jpg
B
hvězdička.
M12-01970268-6700-7d2f-a45f-319a4289a08f.jpg
C
uvozovka
M13-01970267-d4fe-73de-8f75-420e34deb371.jpg
M12-01970268-c26b-7a14-a3a1-ec86af830829.jpg

763. Uvedený symbol na synoptické mapě znamená:

A
sněžení
B
déšť se sněhem
C
kroupy
M11-01970269-0bac-7161-9e05-d38511450c36.jpg

764. Uvedený symbol na synoptické mapě znamená:

A
déšť.
B
kroupy.
C
mrholení.

765. V průběhu působení pevninské brízy vane vítr:

A
ráno a dopoledne z moře na pevninu.
B
v noci a dopoledne z moře na pevninu.
C
večer a v noci z pevniny na moře.

766. Studený a nárazovitý vítr přicházející od severovýchodu dosahující někdy až síly vichřice se na Jadranu nazývá:

A
fén.
B
gregale.
C
bóra.

767. Synoptická mapa znázorňuje:

A
směry mořských proudů a větrů v jednotlivých ročních obdobích.
B
doporučené plavební trasy.
C
rozložení barických útvarů.

768. Jestliže jsou na synoptické mapě izobary těsně vedle sebe, lze očekávat:

A
silný vítr.
B
slabý vítr.
C
bezvětří.

769. Jestliže jsou na synoptické mapě izobary od sebe značně vzdáleny, lze očekávat:

A
slabý vítr.
B
silnou vichřici.
C
silný vítr.

770. Jestliže se na horizontu objeví oblak cumulonimbus s vrcholkem připomínajícím kovadlinu, lze očekávat:

A
dosavadní ráz počasí se nezmění.
B
bouřku, silný nárazový vítr.
C
převážně pěkné počasí.

771. Červená obloha při východu slunce naznačuje:

A
pravděpodobnost špatného počasí.
B
převážně pěkné počasí.
C
nemá žádný význam.

772. Slunce zapadá za husté tmavé oblaky na horizontu. Oblaky mají červeně zbarvené okraje. Lze očekávat:

A
pravděpodobnost, že se zhorší počasí.
B
převážně pěkné počasí.
C
nemá žádný význam na vývoj počasí.

773. Část zemské atmosféry, ve které se odehrávají veškeré atmosférické děje se nazývá:

A
stratosféra.
B
troposféra.
C
ionosféra.

774. Na moři se tvoří hustší bílé čepice z přepadajících hřebenů. Podle Beaufortovy stupnice stavu moře se jedná o stupeň vlnění:

A
3.
B
4.
C
2.

775. Hraniční linie, tak zvaná fronta, se vytváří:

A
při putování různými oklikami ze západu na východ.
B
při styku studené a teplé vzduchové masy.
C
při úplném vytlačení studeného vzduchu.

776. Nejnižší tlak se nalézá:

A
v horní části stacionární barické fronty.
B
ve středu cyklóny.
C
na okraji rotující cyklóny.

777. Jak se nazývá proces uzavírání teplého sektoru tlakové níže:

A
okluze.
B
sekundární cyklóna.
C
anticyklóna.

778. Ve středu anticyklóny je tlak:

A
minimální.
B
maximální.
C
bez tlaku.

779. Záchranné vybavení lodi při plavbě do 1 námořní míle od břehu tvoří nejméně:

A
záchranný vor dimenzovaný na počet osob podle obsaditelnosti jachty.
B
člun se vztlakovými komorami a bezpečnostní pás.
C
Záchranné kruhy (podkovy) a záchranné vesty.

780. Předepsaný počet záchranných kruhů (podkov) na lodi při plavbě do 1 námořní míle od břehu je nejméně:

A
jeden kus.
B
dva kusy.
C
tři kusy.

781. Záchranné kruhy (podkovy) musí být pro plavbu vybaveny:

A
jeden kus záchranným lankem délky 20 m, druhý kus samozažíhacím světlem nebo světelně dýmovou bójí.
B
signalizační píšťalkou.
C
jeden kus plovoucí kotvou, druhý kus signalizační píšťalkou.

782. Záchranný kruh (podkova) má zpravidla barvu:

A
bílou.
B
oranžovou.
C
zelenou.

783. Počet záchranných vest na lodi při plavbě na moři musí být nejméně:

A
o jednu vyšší než je počet osob na palubě.
B
roven počtu osob na palubě.
C
roven polovině osob na palubě.

784. Je-li záchranná vesta vybavena příslušenstvím, pak to zpravidla bývá:

A
sadou světlic v barvě bílé, modré a zelené.
B
signalizačním zrcátkem.
C
samozažíhací světlo, píšťalka, sáček s fluorescenčním barvivem.

785. Bezpečnostní pásy na lodi při plavbě do 1 námořní míle od břehu:

A
nejsou vyžadovány.
B
se vyžadují v počtu jeden kus na plavidle.
C
se vyžadují v počtu odpovídajícím polovině osob na plavidle.

786. Záchranný ostrůvek na lodi při plavbě do 1 námořní míle od břehu:

A
není podle vyhlášky povinnou výbavou.
B
je povinnou výbavou.
C
se vyžaduje. Je možno jej nahradit člunem se vztlakovými komorami.

787. Havarijní situace, které mohou na lodi při plavbě na moři vzniknout, jsou:

A
muž přes palubu, poplach požární, vodní, lodní (opuštění lodi), nasednutí na mělčinu.
B
zranění či vážná nemoc člena posádky.
C
poškození motoru či takeláže plachetnice.

788. Manévr "muž přes palubu"je povinen kapitán:

A
s posádkou nacvičit v případě hrozícího zhoršení počasí a provést o tom zápis do lodního deníku.
B
nacvičit s nezkušenou posádkou.
C
s posádkou nacvičit co nejdříve po vyplutí a provést o tom zápis do lodního deníku.

789. K hašení požáru na lodi nelze v žádném případě použít hasicí přístroj:

A
práškový.
B
tetrachlorový.
C
vodní či pěnový.

790. Mezi prostředky, nezbytné na lodi v případě vodního poplachu (pronikání vody do poškozené lodi), patří:

A
požární vědro, epoxidové rychleschnoucí tmely a polypropylenová lana.
B
cement tuhnoucí pod vodou.
C
vodní pumpy, lekážní prostředky (nepromokavá plachta, tabule plechu - plastu - gumy, matrace, lana vzpěry).

791. V případě lodního poplachu (opuštění vážně poškozené lodě) kapitán:

A
musí zůstat na poškozené lodi, dokud se nedostaví pomoc.
B
opouští loď jako poslední.
C
nastupuje do záchranného člunu jako první.

792. V případě lodního poplachu (opuštění vážně poškozené lodě) kapitán:

A
musí zůstat na poškozené lodi, dokud se nedostaví pomoc.
B
nastupuje do záchranného člunu jako první.
C
opouští loď jako poslední.

Nainstalujte si aplikaci Aktuální Testy

Otázky 751-792 | Kapitánské zkoušky