Otázky pro Kapitánské zkoušky - Stránka 2 z 16

Prohlížejte otázky 51 až 100 z celkových 792 otázek.

51. Lodní těleso závodních plachetnic je konstruováno:

A
s ohledem na dostatečné zajištění plovatelnosti.
B
především z hlediska pevnosti.
C
především z hlediska rychlosti a pevnosti.

52. Nevýhodou gaflového oplachtění je:

A
veliký výkon plachty.
B
obtížná manipulace při vytahování a spouštění plachty.
C
veliká plocha plachty.

53. Výhodou celospírové plachty je:

A
snadnější obsluha.
B
větší plocha plachty a lepší tvar po celé délce profilu.
C
snadné vytahování na stěžeň.

54. Vlastností výtahových lan je především:

A
vysoká pružnost.
B
vysoká pevnost a malá průtažnost.
C
veliký průměr lana.

55. Kiking zajišťuje:

A
polohu kosatky.
B
zajištění polohy otěže hlavní plachty.
C
možnost přitažení ráhna směrem k palubě za účelem ovlivnění zploštění plachty.

56. Kontraotěž slouží k:

A
zajištění polohy hlavní plachty při plavbě na zadní vítr.
B
zajištění kosatky při silném větru.
C
zajištění skasané hlavní plachty.

57. Automatická kosatka je:

A
kosatka, která při obratu sama přejde bez obsluhy z jednoho boku na druhý.
B
plachta, která se sama rozvine po vytažení hlavní plachty.
C
plachta, která automaticky zmenšuje svoji plochu.

58. Hlavní požadovanou vlastností ráhna je:

A
vysoká pevnost a malý průhyb, nízká hmotnost.
B
vysoká pružnost.
C
nízká cena, protože se ráhna často lámou.

59. Požadovanou vlastností pevného lanoví je hlavně:

A
vysoká průtažnost a vysoká pevnost.
B
malá průtažnost a vysoká pevnost.
C
vysoká pružnost.

60. Požadovanou vlastností materiálu na výrobu spinakru je:

A
nízká hmotnost, na pevnosti nezáleží.
B
velká pružnost.
C
vysoká pevnost a nízká hmotnost.

61. Otěžový vozík slouží:

A
k pohodlnému sezení kormidelníka.
B
ke snadnějšímu vytažení lodě na vlek.
C
ke správnému nastavení úhlu tahu otěží hlavní plachty a k přesnému nastavení polohy hlavní plachty.

62. Trysail je plachta sloužící při plavbě:

A
ve slabém větru.
B
za středního větru.
C
za velmi silného větru.

63. Bouřková kosatka se vyznačuje:

A
velkou plochou a velkou pevností.
B
očnicemi obšitými kůží.
C
malou plochou a velkou pevností.

64. Bouřkové plachty mají zpravidla barvu:

A
černou.
B
bílou.
C
oranžovou.

65. Kosatka (slang. fok) je:

A
trojúhelníková plachta vyplňující prostor mezi ráhnem a stěžněm.
B
trojúhelníková plachta umístěná před stěžněm.
C
zadní trojúhelníková plachta s vratipněm.

66. Hlavní požadovanou vlastností stěžně je:

A
vysoká pevnost a pružnost, nízká hmotnost.
B
hlavně malá pružnost.
C
vysoká hmotnost.

67. Genua je druh:

A
kosatky o velké ploše, jejíž zadní lem značně přesahuje za stěžeň, slouží k plavbě za slabého a středního větru.
B
bouřkové kosatky o malé ploše ze silné plachtoviny.
C
spinakru ze zvlášť lehké plachtoviny s odlehčovacími otvory.

68. Spinakr je:

A
zadní trojúhelníková plachta s vratipněm, tzv. bezanová.
B
druh příďové přídavné plachty, která má tvar sférické vyduté plochy.
C
druh nouzové trojúhelníkové plachty tzv. trysail, která je zhotovena ze silné plachtoviny.

69. Bezanová plachta se používá:

A
na zadních stěžních některých vícestěžňových lodí a slouží spíše pro vyvážení soustavy plachet než jako plachta hnací.
B
k vyplnění prostoru mezi stěžněm a vratiráhnem u ráhnové takeláže.
C
k zakrytí lodě při kotvení na ochranu před povětrnostními vlivy.

70. Plachty řídíme lany, která nazýváme:

A
stěhy.
B
otěžemi.
C
upínačkami.

71. Plachty vytahujeme a spouštíme:

A
úponami.
B
spouštěmi.
C
otěžemi.

72. Kladky používané ve výstroji plachetnic mají mít:

A
vysokou pevnost a malé tření.
B
vysokou pevnost a velké tření.
C
velké tření.

73. Kasání neboli refování plachet se provádí pomocí:

A
kokpitu.
B
refovacího zařízení.
C
kikingu.

74. Vějička někdy také korouhvička (slang. frklík) je:

A
přístroj k zjišťování bočního skluzu neboli dryftu lodě.
B
ukazatel směru větru na vrcholu stěžně.
C
přístroj k zjišťování rychlosti větru.

75. Výhodou plachtoviny z umělých vláken je:

A
vysoká pružnost a ohebnost.
B
daleko menší cena a snadnější zpracování než u bavlněné plachtoviny.
C
odolnost proti vodě, vlhkosti a vlivům povětrnosti, nesaje vodu, téměř se nevytahuje.

76. Na povrchu kapaliny může plavat těleso:

A
jehož hmotnost je menší než vztlak, který odpovídá hmotnosti kapaliny tělesem vytlačené.
B
jehož hmotnost se rovná vztlaku, který odpovídá hmotnosti kapaliny tělesem vytlačené.
C
jehož hmotnost je větší než vztlak, který odpovídá hmotnosti kapaliny tělesem vytlačené.

77. Plocha laterálu je ovlivňována:

A
změnou polohy otočného kormidla.
B
náklonem plavidla.
C
druhem povrchové úpravy ponořené části plavidla.

78. Váhové těžiště lodi se jejím náklonem:

A
mění jen částečně.
B
nemění.
C
mění.

79. Rovnovážná poloha lodi je dána:

A
skutečností, že těžiště váhy a výtlaku leží na společné svislé ose, v rovině symetrie lodi.
B
plochou plachet, která musí úměrně odpovídat ploše laterálu.
C
umístěním stěžně do středu podélné osy lodě.

80. Ponořená část kormidelního listu:

A
ovlivňuje velikost plochy laterálu jen v tom případě, je-li kormidlo umístěno pod lodním trupem.
B
nemá vliv na plochu laterálu.
C
ovlivňuje velikost plochy laterálu.

81. Síla větru na plachty působí vůči lodnímu tělesu:

A
ve společném těžišti všech plachet.
B
ve dvou těžištích, a to ve společném těžišti plachet umístěných před stěžněm a ve společném těžišti plachet umístěným za stěžněm.
C
v těžišti hlavní plachty, a to i u víceplachtových lodí.

82. Loď s větším výtlakem (hmotností) má setrvačnost:

A
stejnou jako loď s malým výtlakem.
B
menší než loď s malým výtlakem.
C
větší než loď s malým výtlakem.

83. Stabilita pohybující se plachetnice je:

A
stejná jako stabilita plachetnice, která stojí.
B
větší než stabilita plachetnice, která stojí.
C
menší než stabilita plachetnice, která stojí.

84. Stabilita plachetnice je závislá na:

A
tvaru a velikosti lodního trupu, rozložení váhy trupu a takeláže a na velikosti a umístění zátěže.
B
velikosti a tvaru palubních nástaveb.
C
poměru plochy plachet v ose laterálu.

85. Plachetnice s jolovým tvarem trupu a pevným kýlem:

A
nemá počáteční stabilitu žádnou.
B
má počáteční stabilitu malou.
C
má počáteční stabilitu velkou.

86. Plachetnice se šarpiovým tvarem trupu a s lehkou ploutví:

A
má počáteční stabilitu velkou.
B
má počáteční stabilitu malou.
C
nemá počáteční stabilitu žádnou.

87. Výhodou plachetnice s jolovým tvarem trupu oproti plachetnici se šarpiovým tvarem trupu je:

A
vždy menší ponor jolové plachetnice.
B
snazší a plynulejší plavba ve vlnách.
C
menší náklady na údržbu.

88. Plachetnice se šarpiovým tvarem trupu oproti plachetnici s jolovým tvarem trupu:

A
má výhodu ve větší počáteční stabilitě, možnosti použití ploutve místo pevného kýlu a tím snazšímu přistávání na písečné pláži při klidné vodní hladině.
B
umožňuje lepší a plynulejší plavbu ve vlnách.
C
nemá žádné plavebně provozní výhody.

89. Vlastnost lodi snažit se plout ve vzpřímené poloze při malých úhlech náklonu nazýváme:

A
stabilitou statickou.
B
stabilitou počáteční.
C
stabilitou dynamickou.

90. Schopnost vzpřímit se z maximálního náklonu nazýváme:

A
stabilitou počáteční.
B
stabilitou metacentrickou.
C
stabilitou konečnou, čili stabilitou při velkých úhlech náklonu.

91. Závětrnost plachetnice způsobuje:

A
poloha těžiště výtlaku mimo osu symetrie plavidla.
B
poloha těžiště laterálu před těžištěm plachet.
C
poloha těžiště plachet před těžištěm laterálu.

92. Návětrnost plachetnice je dána:

A
polohou těžiště plachet před těžištěm laterálu.
B
polohou těžiště plachet za těžištěm laterálu.
C
vzájemným plošným poměrem plachet a laterálu.

93. Větší vadou plachetnice je:

A
závětrnost, protože může způsobit převržení lodě, závětrná loď má snahu stáčet se sama stále více po větru (odpadat).
B
podvětrnost, protože ohrožuje plachty a vzniká možnost jejich poškození.
C
návětrnost, protože silně namáhá upevnění stěžně.

94. Závětrnost i návětrnost plachetnice lze kromě jiného ovlivnit:

A
zvětšením zátěže.
B
velikostí úhlu, pod kterým vítr působí na plachty.
C
změnou velikosti a tvaru plachet, změnou polohy a sklonu stěžně, změnou plochy laterálu nebo polohy jeho těžiště i náklonem lodi.

95. Boční plocha laterálu má přímý vliv na:

A
na druh plachet, které může plachetnice nést.
B
rychlost plachetnice.
C
stranový posuv (snos, dryf) plachetnice a na schopnost plachetnice stoupat proti větru.

96. Plout na bočním a předním větru umožňuje plachetnici:

A
váha zátěže.
B
vhodný materiál a tvar plachty.
C
plocha laterálu.

97. Jízdu plachetnice ovlivňují tyto hlavní síly:

A
aerodynamické a hydrodynamické.
B
goniometrické.
C
logaritmické.

98. Vítr - pohonná síla plachetnice vzniká:

A
působením polární záře na atmosférické vrstvy.
B
jako druhotný následek otáčení zeměkoule.
C
prouděním vzduchu mezi místy s rozdílnými atmosférickými tlaky a rozdílnými teplotami, čím větší jsou rozdíly, tím silnější vítr vzniká.

99. Pro nastavení plachet je rozhodující vítr:

A
skutečný.
B
pulzující.
C
zdánlivý.

100. Zdánlivý vítr je:

A
výsledný vítr, složený ze skutečného větru a vlastního větru (jako důsledku pohybu plachetnice vpřed).
B
vítr, jehož skutečný směr je vychýlen nakloněným lodním trupem.
C
protivítr, vznikající v přestávkách silných větrných poryvů.

Nainstalujte si aplikaci Aktuální Testy

Otázky 51-100 | Kapitánské zkoušky