Otázky pro Potápěčský průkaz - Stránka 13 z 13

Prohlížejte otázky 601 až 650 z celkových 650 otázek.

601. Zrcadlem nafukovacího člunu se nazývá

A
přední stříška člunu
B
zpětné zrcátko na přídi člunu
C
dno s hladkými podlážkami
D
pevná záďová svislá část sloužící k uchycení závěsného motoru

602. Ke kotvicí bóji je nejbezpečnější připlout s člunem

A
kolmo na směr proudu
B
po proudu
C
po větru
D
proti proudu nebo větru

603. Na pokyn kapitána člunu „Hodit kotvu!“ určený člen posádky

A
hází připravenou kotvu co nejdále
B
svrhne připravenou kotvu ihned dolů
C
spustí opatrně kotvu poté, až uvidí mělčinu
D
žádná odpověď není správná

604. Z mapy jsme nalezli, že musíme plout kursem KD = 205°. Chceme-li provést korekci na magnetickou deklinaci, kterou jsme stanovili jako +3°, a deviaci, která je pro tento kurs rovna +2°, poplujeme kompasovým kursem:

A
KK = 204°
B
KK = 200°
C
KK = 205°
D
KK = 210°

605. Převržený nafukovací člun

A
se nepokoušíme dostat do normální polohy, abychom se nevyčerpali
B
se pokusíme dostat do normální polohy, ale neopustíme, i když se to nepovede
C
musíme nutně dostat do normální polohy
D
se pokusíme dostat do normální polohy, a když se to nepovede, plaveme i ke vzdálenému břehu

606. Jeden uzel (1 kn) je jednotka

A
hloubky rovná 1,83 m
B
rychlosti rovná 1 námořní míli za hodinu
C
vzdálenosti rovná 1/10 námořní míle
D
rychlosti rovná 1 km za hodinu

607. Zápis 045 v plavebním deníku znamená:

A
východní směr
B
severovýchodní směr
C
severozápadní směr
D
jihozápadní směr

608. Při plavbě ve skluzu je oproti výtlačné plavbě

A
rychlost plavby větší a spotřeba paliva (na 1 km) větší
B
rychlost plavby větší a spotřeba paliva (na 1 km) menší
C
rychlost plavby menší a spotřeba paliva (na 1 km) menší
D
rychlost plavby menší a spotřeba paliva (na 1 km) větší

609. Loď musí vést pozorování

A
pouze za plavby v příbřežních vodách
B
v mlze akustická a v noci vizuální
C
jen při snížení viditelnosti
D
vizuální a akustická nepřetržitě

610. V roce 1998 nalezená magnetická deklinace pro údaj z mapy Var 2°W (1992) incr. 20´ annually bude:

A
-3° (= 3°W)
B
0° (= 0°)
C
-4° (= 4°W)
D
+2° ( = 2°E)

611. Na evropských pobřežích probíhají slapové jevy

A
každých 25 h jednou (jeden příliv za 12 h 25 minut)
B
každých 12 h 25 minut odliv při neapu a co 6 hodin při springu
C
každých 12 h 25 minut příliv při springu a co 6 hodin při neapu
D
přibližně dvakrát za 25 h odliv i příliv

612. Po zakotvení větší lodi v proudu

A
vystavíme vlajku „loď v proudu“
B
necháme otáčet lodní šroub na nízké otáčky
C
kotvíme po proudu
D
spustíme ze zádi plovoucí lano s bójí či záchranným kruhem

613. Kompasový kurs při snosu proudem se nejjednodušeji stanoví

A
vždy odečtením velikosti rychlosti proudu a plavidla
B
graficky jen z rychlosti a směru proudu
C
vždy přičtením velikosti rychlosti proudu k rychlosti plavidla
D
graficky z rychlosti a směru proudu a z rychlosti a kursu proti dnu (KD) plavidla vektorovým rozdílem)

614. Každá loď musí plout bezpečnou rychlostí, to znamená

A
takovou, aby mohla zabránit srážce případně i zastavením za všech okolností
B
takovou, aby mohla okamžitě změnit svůj kurs o 30°
C
takovou, aby mohla rychle předjet druhou loď
D
podle své délky (např. 7metrová maximálně 7 uzlů)

615. Řetěz mezi kotevním lanem a kotvou

A
zvyšuje pevnost lana
B
zvětšuje hmotnost kotvy
C
zajišťuje tah na kotvu co nejvíce rovnoběžný s dnem a tlumení nárazů na vazák ve vlnách
D
nemá pro kotvení význam

616. Při výstupu z vody po ponoru na malý gumový člun nejprve

A
podáváme nahoru zátěže
B
odkládáme do člunu masku
C
posuneme masku na čelo, ale odkládáme ji až na palubě
D
odkládáme ploutve

617. V roce 2000 nalezená magnetická deklinace pro údaj z mapy Var. 1°W (1994) decr. 30´ annually bude

A
-4° (= 4°W)
B
+2° (= 2°E)
C
-2° (= 2°W)
D
+1° (= 1°E)

618. Při výstupu z vody po ponoru na loď po žebříku:

A
se přímo pod vystupujícím potápěčem nesmí nikdo zdržovat
B
neprodleně těsně za sebou lezeme na žebřík
C
pozorně sledujeme okolí a v teplých mořích dáváme pozor hlavně na žraloky
D
všechny odpovědi jsou správné

619. Přiblíží-li se k sobě dvě plavidla se strojním pohonem

A
má přednost plavidlo mající druhé po své pravé straně
B
plují-li proti sobě, mění každé směr vpravo
C
mění každé směr vlevo
D
má přednost rychlejší z nich

620. Zeměpisná šířka je souřadnice bodu měřená jako úhel směrem

A
od Greenwichského poledníku na západ
B
od pólu k rovníku
C
od Greenwichského poledníku na východ
D
od rovníku k pólu

621. Za výtlačné plavby má na plavbu největší vliv

A
vítr
B
proud
C
teplota vody
D
větrné poryvy

622. Předepsaná světla musí být vystavována

A
pouze za plavby za snížené viditelnosti
B
jen v noci
C
od západu do východu slunce, při snížené viditelnosti a je-li to uznáno za nutné
D
kdykoliv se přiblíží druhé plavidlo

623. Příčinou nedostatku paliva v motoru nemůže být:

A
zanesený palivový filtr
B
uzavřený odvzdušňovací šroub uzávěru nádrže paliva
C
zkorodovaný kontakt cívky zapalování
D
prázdná palivová nádrž

624. V roce 1999 nalezená magnetická deklinace pro údaj z mapy Var 1°W (1995) decr. 30´ annually bude

A
+2° (= 2°E)
B
- 1° (= 1°W)
C
+1° (= 1°E)
D
- 3° (= 3°W)

625. Hlavní výhoda stanovení vlastní pozice z náměrů na 3 body a s využitím vlastností středového úhlu kružnice je

A
že není nutno brát v úvahu snos proudem
B
že stačí brát v úvahu magnetickou deklinaci, nikoliv deviaci
C
že získáme třetí průsečík pozičních čar
D
že není nutno provádět opravy kompasového náměru na reálný

626. Délka kotevního lana nafukovacího člunu by měla být

A
25 m
B
300 m
C
rovná hloubce nad níž hodláme kotvit
D
alespoň dvojnásobkem hloubky nad níž hodláme kotvit

627. Odečet vzdáleností mezi dvěma body na mapě provádíme

A
na měřítku v legendě mapy
B
na východním nebo západním okraji mapy a na přibližně shodné zeměpisné šířce
C
na jižním okraji mapy a na přibližně shodné zeměpisné délce
D
na severním okraji mapy

628. Činnost, podniknutá k zabránění srážce, se provádí:

A
změnou kursu a rychlosti tak, aby mohla být druhou lodí snadno zjištěna
B
změnou kursu o úhel menší než 30°
C
postupnou změnou rychlosti
D
postupnou změnou kursu

629. Ustřižený pojistný kolíček vrtule způsobí

A
otáčení člunu
B
zvýšení otáček motoru a zpomalení člunu
C
zastavení motoru
D
náhlé zvýšení otáček motoru a zrychlení člunu

630. Po ponoru skupiny potápěčů z lodě je před odplutím z lokality nejdůležitější

A
stáhnout z počítačů profily ponorů
B
zkontrolovat, že si všichni potápěči dobře upevnili svoji výstroj
C
udělat podrobný debrífink
D
zkontrolovat, zda všichni účastníci ponoru jsou na palubě

631. Pokud se bod, na který bereme náměr, nachází na jihozápad od nás, na kompasu odečteme:

A
045°
B
225°
C
090°
D
315°

632. Pro stanovení polohy při terestrické navigaci (v dohledu pevných orientačních bodů) musíme znát alespoň:

A
jednu poziční čáru
B
dvě poziční čáry
C
rychlost našeho člunu
D
tři poziční čáry

633. Při výstupu z vody po ponoru na malý gumový člun

A
nejprve sundáme ploutve a s maskou je uložíme do člunu
B
vyndáme na člun zátěž a dýchací přístroj zatím připevníme ke člunu nebo podáme obsluze v lodi
C
pozorně sledujeme okolí a dáváme pozor na žraloky
D
se za pomoci obsluhy vyšplháme do člunu v kompletní výstroji

634. K vynesení předepsaného kursu KD = 035° a předpokládané vzdálenosti 30 námořních mil z místa naší polohy na mapě využijeme navigačního trojúhelníku a odpichovátka, přičemž tento úhel:

A
odměříme na trojúhelníku překrytím s nejbližším poledníkem a vzdálenost odečteme na jižním okraji mapy
B
přeneseme z kompasové růžice na mapě a vzdálenost odečteme na jižním okraji mapy
C
odměříme na trojúhelníku překrytím s nejbližší rovnoběžkou a vzdálenost odečteme na východním okraji mapy
D
odměříme na trojúhelníku překrytím s nejbližším poledníkem a vzdálenost odečteme na východním okraji mapy

635. Pobřežní bríza obvykle vane

A
ráno na moře, večer k pobřeží
B
ráno i večer k pobřeží
C
ráno i večer na moře
D
ráno k pobřeží, večer na moře

636. Které z následujících tvrzení je správné?

A
východní vítr vane na východ, východní proud teče z východu
B
východní vítr vane z východu, východní proud teče na východ
C
východní vítr vane z východu, východní proud teče z východu
D
východní vítr vane na východ, východní proud teče na východ

637. Boční světlo na pravoboku je:

A
červené viditelné od přímého směru vpřed do 22,5° za traverz
B
zelené viditelné od přímého směru vpřed do 22,5° za traverz
C
zelené viditelné ze směru traverzu až 22,5° za traverz
D
červené viditelné ze směru traverzu až 22,5° za traverz

638. Jsou-li potápěči vyzvedáváni přímo lodí, nastupují na žebřík

A
na návětrné straně a když je žebřík nejvýše
B
na závětrné straně a když je žebřík nejhlouběji
C
na závětrné straně a když je žebřík nejvýše
D
na návětrné straně a když je žebřík nejhlouběji

639. Boční světlo na levoboku je:

A
červené viditelné ze směru traverzu až 22,5° za traverz
B
červené viditelné od přímého směru vpřed do 22,5° za traverz
C
zelené viditelné ze směru traverzu až 22,5° za traverz
D
zelené viditelné od přímého směru vpřed do 22,5° za traverz

640. Chceme-li plout podle mapy kursem KD = 270° při stanovené magnetické deklinaci -3°, při snosu proudem -2°, a je-li možno zanedbat deviaci, budeme na kompasu udržovat kurs

A
KK = 275°
B
KK = 273°
C
KK = 270°
D
KK = 265°

641. Při driftovém potápění jako vedoucí skupiny

A
sledujeme spotřebu dýchacího média všech členů skupiny
B
dbáme na udržení celé skupiny pohromadě
C
kontrolujeme kompasem směr pohybu a hlídáme domluvenou dobu ponoru
D
všechny odpovědi jsou správné

642. Přiblíží-li se k sobě dvě plavidla se strojním pohonem

A
má přednost rychlejší z nich
B
mění každé směr vpravo
C
má přednost plavidlo mající druhé po své pravé straně
D
má přednost plavidlo mající druhé po své levé straně

643. Které z následujících tvrzení neplatí při činnosti „muž přes palubu“ na nafukovacím člunu ve slapovém proudu a ve větru:

A
Přiblížení se děje snosem člunu po proudu.
B
Je určen člověk, který ho neustále sleduje.
C
Přiblížení se děje proti větru.
D
Záď člunu se stočí na opačnou stranu, než na kterou vypadl.

644. Tzv. nula mapy (chart datum, CD) je dána

A
jako nejvyšší úroveň, nad kterou může hladina při přílivu stoupnout jen zřídka
B
jako výška hladiny v polovině mezi maximálním přílivem a odlivem
C
jako nejnižší úroveň, pod kterou může hladina při odlivu klesnout jen zřídka
D
jako průměrná výška hladiny za přílivu při springu

645. Jedna námořní míle (1 Nm) byla stanovena jako vzdálenost odpovídající:

A
1 úhlové minutě na zemské rovnoběžce
B
1 úhlové minutě na zemském poledníku
C
1 stupni na zemské rovnoběžce
D
1 stupni na zemském poledníku

646. Co by měla udělat první dvojice při potápění z malého člunu?

A
Zkontrolovat pod hladinou osobně i vzájemně funkčnost výstroje a počkat u kotevního lana na ostatní dvojice.
B
Zkontrolovat pod hladinou osobně i vzájemně funkčnost výstroje a prověřit (případně vylepšit) zakotvení člunu.
C
Zkontrolovat pod hladinou osobně i vzájemně funkčnost výstroje a vydat se k cíli ponoru
D
Vydat se k cíli ponoru a vzájemně spolupracovat.

647. Při potápění z malého člunu ve vlnách je nejvhodnější místo pro nasazení dýchacího přístroje:

A
až ve vodě, kdy přístroj plave u člunu na úvazku
B
uprostřed člunu
C
na zádi
D
na přídi

648. Které z následujících tvrzení neplatí?

A
Kotva by ve člunu měla ležet na kotevním lanu nebo mimo ně.
B
Na konci kotevního lana je vhodné upevnit bóji.
C
Kotevní lano se uvazuje na pevný bod člunu.
D
Kotva by ve člunu měla ležet pod kotevním lanem.

649. K bezpečnému vyznačení pozice vystupujícího potápěče před vyzvednutím člunem slouží:

A
dekompresní bójka
B
vystupující bubliny
C
signál „tíseň na hladině“
D
předem dohodnutý akustický signál

650. Sundání ploutví před výstupem na loď po žebříku:

A
je vhodné při použití žebříku se středovou tyčí
B
je zásadně nepřípustné
C
je nutné za všech okolností
D
je vhodné při použití klasického žebříku

Nainstalujte si aplikaci Aktuální Testy