Otázky pro Strážník - Stránka 1 z 22

Prohlížejte otázky 1 až 50 z celkových 1092 otázek.

1. Podle Ústavy ČR soudní moc vykonávají jménem republiky:

A
státní zastupitelství
B
nezávislé soudy
C
pracovníci justice a státních zastupitelství

2. Podle Ústavy ČR velký a malý státní znak, státní barvy, státní vlajka, vlajka prezidenta republiky, státní pečeť a státní hymna státními symboly ČR:

A
jsou
B
nejsou
C
jsou, vyjma malého státního znaku a státní pečetě

3. Podle Ústavy ČR je vláda vrcholným orgánem:

A
výkonné moci
B
zákonodárné moci
C
soudní moci

4. Podle Ústavy ČR je lid zdrojem veškeré státní moci. Vykonává ji prostřednictvím orgánů moci:

A
pouze zákonodárné, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak
B
zákonodárné, výkonné a soudní
C
pouze výkonné a soudní

5. Podle Ústavy ČR nabývání a pozbývání státního občanství ČR stanoví:

A
zákon
B
ústavní zákon
C
nařízení Ministerstva vnitra

6. Podle Ústavy ČR je hlavou státu:

A
prezident republiky
B
vláda ČR
C
předseda vlády

7. Podle Ústavy ČR prezident republiky:

A
je vrchním velitelem ozbrojených sil
B
je vrchním velitelem ozbrojených sil za předpokladu, že tak určí zvláštní zákon
C
není vrchním velitelem ozbrojených sil

8. Podle Ústavy ČR může být Ústava doplňována či měněna pouze:

A
zákony
B
ústavními zákony
C
zákony a nařízeními vlády

9. Podle Ústavy ČR Parlamentu náleží moc:

A
výkonná
B
soudní
C
zákonodárná

10. Podle Ústavy ČR čl. 52 je k platnosti zákona třeba, aby byl:

A
projednán bez připomínek
B
vyhlášen
C
předložen

11. Poslance nebo senátora dopadeného při spáchání trestného činu nebo bezprostředně poté, podle Ústavy ČR:

A
nelze zadržet
B
lze zadržet
C
lze zadržet, jen pokud k tomu dá Poslanecká sněmovna nebo Senát souhlas

12. Podle Ústavy ČR může stát zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen:

A
jen v době mimořádných situací
B
vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem
C
vyžaduje-li to obecný zájem

13. Podle Ústavy ČR se Česká republika člení na obce, které:

A
jsou základními územními samosprávnými celky pouze v případech, kdy tak stanoví zvláštní zákon
B
nejsou základními územními samosprávnými celky
C
jsou základními územními samosprávnými celky

14. Soudce Ústavního soudu lze podle Ústavy ČR zadržet, jen byl-li dopaden:

A
při spáchání trestného činu anebo bezprostředně poté
B
pouze při spáchání trestného činu, za který lze uložit výjimečný trest
C
při spáchání správního deliktu

15. Podle Listiny základních práv a svobod má právo odepřít výpověď:

A
každý účastník trestního řízení
B
každý
C
každý, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké

16. Podle Listiny základních práv a svobod listovní tajemství ani tajemství jiných písemností a záznamů nesmí porušit:

A
nikdo
B
nikdo, s výjimkou případů a způsobem, které stanoví nařízení vlády
C
nikdo, s výjimkou případů a způsobem, které stanoví zákon

17. Podle Listiny základních práv a svobod má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě:

A
každý
B
každý mimo cizinců
C
jen osoby starší 15 let

18. Podle Listiny základních práv a svobod je způsobilý mít práva:

A
každý
B
každý starší 18 let
C
každý starší 15 let

19. Povinnosti podle Listiny základních práv a svobod mohou být ukládány toliko:

A
na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod
B
na základě obecně závazných vyhlášek
C
na základě rozhodnutí soudu

20. Podle Listiny základních práv a svobod pro uplatňování základních práv a svobod nesmí být způsobena újma na právech:

A
nikomu, vyjma osob zbavených způsobilosti k právním úkonům
B
nikomu
C
nikomu staršímu 15 let

21. Podle Listiny základních práv a svobod práva odepřít výpověď obviněný:

A
nesmí být žádným způsobem zbaven
B
může být zbaven pouze soudem
C
může být zbaven policejním orgánem nebo státním zástupcem

22. Podle Listiny základních práv a svobod trestně stíhán za čin, pro který již byl pravomocně odsouzen nebo zproštěn obžaloby:

A
může být pouze pachatel, který spáchal trestný čin zvlášť zavrženíhodným způsobem
B
nesmí být nikdo
C
smí být pouze recidivista

23. Podle Listiny základních práv a svobod jsou základní práva a svobody:

A
nezadatelné a promlčitelné
B
nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné
C
nezrušitelné, nezadatelné a zcizitelné

24. Podle Listiny základních práv a svobod státní moc lze uplatňovat:

A
nezávisle na příslušných zákonech
B
jakoukoliv formou, která zaručuje její uplatňování
C
jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví

25. Podle Listiny základních práv a svobod o vině a trestu za trestné činy rozhoduje jen:

A
Policie ČR
B
soud
C
státní zastupitelství

26. Podle Listiny základních práv a svobod je každý, proti němuž je vedeno trestní řízení, považován za nevinného, pokud:

A
pravomocným odsuzujícím rozsudkem soudu nebyla jeho vina vyslovena
B
nebylo zahájeno trestní stíhání
C
mu nebylo sděleno obvinění

27. Podle Listiny základních práv a svobod podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu:

A
může být každý
B
nesmí být nikdo
C
nesmí být nikdo s výjimkou pachatelů zvlášť závažných trestných činů

28. Podle Listiny základních práv a svobod jsou si v řízení rovni:

A
jen občané ČR včetně osob, které získaly povolení k trvalému pobytu
B
všichni účastníci řízení
C
jen občané ČR

29. Podle Listiny základních práv a svobod nedotknutelnost osoby a jejího soukromí:

A
je zaručena, omezena může být jen v případech stanovených zákonem
B
není zaručena
C
je zaručena pouze v zákonem určených případech

30. Podle zákona o obecní policii obecní policii zřizuje a zrušuje:

A
obecní úřad obecně závazným předpisem
B
zastupitelstvo obce obecně závaznou vyhláškou obce
C
rada obce obecně závaznou vyhláškou obce

31. Zastupitelstvu obce je podle zákona o obecní policii vyhrazeno mimo jiné:

A
zřizovat a zrušovat obecní policii
B
uzavírat pracovněprávní smlouvy se zaměstnanci obecní policie
C
předkládat radě obce návrhy na zřízení a zrušení obecní (městské) policie

32. Obecní policie zabezpečuje podle zákona o obecní policii:

A
pouze bezpečnost v rámci působnosti obce
B
místní úpravu silničního provozu v rámci působnosti obce
C
místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plní další úkoly, pokud tak stanoví tento nebo zvláštní zákon

33. Obecní policie spolupracuje v rozsahu stanoveném zákonem o obecní policii nebo zvláštním právním předpisem:

A
pouze s orgány obce, která obecní policii zřídila, s orgány kraje, na jehož území působí, a Policií ČR
B
s orgány veřejné moci
C
pouze s orgány obcí na území kraje na jehož území působí a s Policií ČR

34. Podle zákona o obecní policii obecní policie na základě veřejnoprávní smlouvy vykonávat úkoly na území jiné obce:

A
může pouze v součinnosti s Policií ČR
B
může
C
nesmí

35. K plnění úkolů podle zákona o obecní policii nebo podle zvláštního zákona v obci, kde je vyhlášen „krizový stav“, jsou oprávněni uzavřít veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí strážníků:

A
starostové obcí
B
zastupitelstva obcí
C
rady obcí

36. Oprávnění strážníka podle zákona o obecní policii a zvláštního zákona může vykonávat:

A
všichni zaměstnanci obce zařazení do obecní policie
B
strážník
C
čekatel a strážník

37. Při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku a plnění dalších úkolů podle zákona o obecní policii obecní policie také:

A
dohlíží na dodržování pravidel občanského soužití
B
zajišťuje cizince, kteří neoprávněně vstoupili na území ČR nebo zde neoprávněně pobývají
C
řídí provoz na pozemních komunikacích

38. Podle zákona o obecní policii obecní policie mimo jiné:

A
se nepodílí na prevenci kriminality v obci
B
provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci
C
provádí živnostenskou kontrolu

39. Při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku a plnění dalších úkolů podle zákona o obecní policii obecní policie také:

A
objasňuje pouze přestupky
B
odhaluje a vyšetřuje přestupky a trestné činy
C
odhaluje přestupky, jejichž projednávání je v působnosti obce

40. Podle zákona o obecní policii krajský úřad v oblasti obecní policie:

A
vydává souhlas se zřízením a zrušením obecní policie
B
uděluje souhlas s pověřením určeného strážníka plnit některé úkoly při řízení obecní policie
C
rozhoduje o udělení souhlasu k uzavření nebo změně obsahu veřejnoprávní smlouvy podle § 3a

41. Obecní policii podle zákona o obecní policii řídí starosta, pokud:

A
tajemník obecního úřadu nepověří řízením obecní policie některého strážníka obecní (městské) policie
B
zastupitelstvo obce nepověří řízením obecní policie jiného člena zastupitelstva obce
C
rada obce nepověří řízením obecní policie jiného člena rady obce

42. Zastupitelstvo obce podle zákona o obecní policii:

A
je povinno určit strážníka k řízení obecní policie
B
může rovněž pověřit plněním některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka
C
je oprávněno pověřit plněním úkolů při řízení obecní policie některého zaměstnance obecního úřadu

43. Byl-li podle zákona o obecní policii zastupitelstvem obce pověřen řízením obecní policie jiný člen zastupitelstva obce, v pracovněprávních vztazích strážníků jedná jménem obce:

A
starosta
B
pověřený člen rady obce
C
tento pověřený člen zastupitelstva obce; to neplatí, pokud zastupitelstvo obce svěří tuto pravomoc určenému strážníkovi

44. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník není rovněž bezúhonný, pokud:

A
byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody vyšší než 5 let nebo k výjimečnému trestu
B
je proti němu vedeno trestní stíhání pro přestupek
C
spáchal jakýkoliv trestný čin

45. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník není rovněž bezúhonný, pokud:

A
byl v posledních 5 letech pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti, jestliže jeho jednání, kterým spáchal trestný čin, je v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii
B
byl v posledních 5 letech nepravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin
C
byl v posledních 5 letech opakovaně podezřelý ze spáchání trestného činu spáchaného z nedbalosti

46. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník není rovněž bezúhonný, pokud:

A
jeho trestní stíhání pro úmyslný trestný čin bylo zastaveno pravomocným rozhodnutím o schválení narovnání, a od tohoto zastavení ještě neuplynuly 2 roky, je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii
B
byl v posledních 5 letech pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti jednáním, které není v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii
C
byl v posledních 5 letech pravomocně shledán vinným ze spáchání přestupku proti občanskému soužití

47. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník není rovněž bezúhonný, pokud:

A
byl v posledních 5 letech opakovaně pravomocně odsouzen pro trestné činy spáchané z nedbalosti jednáním, které není v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii
B
proti němu bylo vedeno trestní řízení pro úmyslný trestný čin, ve kterém bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení trestního stíhání nebo o podmíněném odložení podání návrhu na potrestání, a to do dne nabytí právní moci rozhodnutí o tom, zda se osvědčil, nebo do uplynutí lhůty, v níž má být rozhodnuto, že se osvědčil, je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii
C
jeho trestní stíhání pro úmyslný trestný čin bylo pravomocně podmíněně zastaveno, a od uplynutí zkušební doby nebo lhůty, v níž může být rozhodnuto, že se osvědčil, neuplynulo ještě 10 let, je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona

48. Bezúhonným pro účely zákona o obecní policii mimo jiné není:

A
uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník, který byl v posledních 10 letech pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody nepřevyšující 2 roky
B
čekatel, který zavinil dopravní nehodu, při které došlo k ublížení na zdraví
C
strážník, proti kterému bylo zahájeno přestupkové řízení

49. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník je mimo jiné povinen osobě, která jménem obce jedná v pracovněprávních vztazích oznámit, že proti němu bylo zahájeno trestní stíhání, a to nejpozději do 10 dnů ode dne doručení usnesení o zahájení trestního stíhání nebo záznamu o podezření. Oznámení je povinen učinit:

A
písemně
B
telefonicky
C
ústně

50. Spolehlivým podle zákona o obecní policii není mimo jiné ten, kdo:

A
pravidelně požívá alkoholické nápoje
B
byl v posledních 3 letech opakovaně pravomocně uznán vinným z úmyslného spáchání přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku na úseku ochrany zdraví před škodlivými účinky návykových látek jestliže jeho jednání, kterým spáchal přestupek nebo které má znaky přestupku, je v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona.
C
příležitostně ve větším množství požívá alkoholické nápoje

Nainstalujte si aplikaci Aktuální Testy