Otázky pro Strážník - Stránka 12 z 22

Prohlížejte otázky 551 až 600 z celkových 1092 otázek.

551. Podle Ústavy ČR nabývání a pozbývání státního občanství ČR stanoví:

A
zákon
B
nařízení Ministerstva vnitra
C
ústavní zákon

552. Podle Ústavy ČR je hlavou státu:

A
předseda vlády
B
vláda ČR
C
prezident republiky

553. Podle Ústavy ČR prezident republiky:

A
není vrchním velitelem ozbrojených sil
B
je vrchním velitelem ozbrojených sil za předpokladu, že tak určí zvláštní zákon
C
je vrchním velitelem ozbrojených sil

554. Podle Ústavy ČR může být Ústava doplňována či měněna pouze:

A
ústavními zákony
B
zákony a nařízeními vlády
C
zákony

555. Podle Ústavy ČR Parlamentu náleží moc:

A
soudní
B
zákonodárná
C
výkonná

556. Podle Ústavy ČR čl. 52 je k platnosti zákona třeba, aby byl:

A
projednán bez připomínek
B
předložen
C
vyhlášen

557. Poslance nebo senátora dopadeného při spáchání trestného činu nebo bezprostředně poté, podle Ústavy ČR:

A
lze zadržet
B
lze zadržet, jen pokud k tomu dá Poslanecká sněmovna nebo Senát souhlas
C
nelze zadržet

558. Podle Ústavy ČR může stát zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen:

A
vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem
B
jen v době mimořádných situací
C
vyžaduje-li to obecný zájem

559. Podle Ústavy ČR se Česká republika člení na obce, které:

A
jsou základními územními samosprávnými celky
B
jsou základními územními samosprávnými celky pouze v případech, kdy tak stanoví zvláštní zákon
C
nejsou základními územními samosprávnými celky

560. Soudce Ústavního soudu lze podle Ústavy ČR zadržet, jen byl-li dopaden:

A
pouze při spáchání trestného činu, za který lze uložit výjimečný trest
B
při spáchání správního deliktu
C
při spáchání trestného činu anebo bezprostředně poté

561. Podle Listiny základních práv a svobod má právo odepřít výpověď:

A
každý, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké
B
každý účastník trestního řízení
C
každý

562. Podle Listiny základních práv a svobod listovní tajemství ani tajemství jiných písemností a záznamů nesmí porušit:

A
nikdo, s výjimkou případů a způsobem, které stanoví nařízení vlády
B
nikdo, s výjimkou případů a způsobem, které stanoví zákon
C
nikdo

563. Podle Listiny základních práv a svobod má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě:

A
každý mimo cizinců
B
každý
C
jen osoby starší 15 let

564. Podle Listiny základních práv a svobod je způsobilý mít práva:

A
každý starší 15 let
B
každý starší 18 let
C
každý

565. Povinnosti podle Listiny základních práv a svobod mohou být ukládány toliko:

A
na základě obecně závazných vyhlášek
B
na základě rozhodnutí soudu
C
na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod

566. Podle Listiny základních práv a svobod pro uplatňování základních práv a svobod nesmí být způsobena újma na právech:

A
nikomu staršímu 15 let
B
nikomu
C
nikomu, vyjma osob zbavených způsobilosti k právním úkonům

567. Podle Listiny základních práv a svobod práva odepřít výpověď obviněný:

A
může být zbaven pouze soudem
B
nesmí být žádným způsobem zbaven
C
může být zbaven policejním orgánem nebo státním zástupcem

568. Podle Listiny základních práv a svobod trestně stíhán za čin, pro který již byl pravomocně odsouzen nebo zproštěn obžaloby:

A
nesmí být nikdo
B
smí být pouze recidivista
C
může být pouze pachatel, který spáchal trestný čin zvlášť zavrženíhodným způsobem

569. Podle Listiny základních práv a svobod jsou základní práva a svobody:

A
nezrušitelné, nezadatelné a zcizitelné
B
nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné
C
nezadatelné a promlčitelné

570. Podle Listiny základních práv a svobod státní moc lze uplatňovat:

A
jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví
B
jakoukoliv formou, která zaručuje její uplatňování
C
nezávisle na příslušných zákonech

571. Podle Listiny základních práv a svobod o vině a trestu za trestné činy rozhoduje jen:

A
Policie ČR
B
soud
C
státní zastupitelství

572. Podle Listiny základních práv a svobod je každý, proti němuž je vedeno trestní řízení, považován za nevinného, pokud:

A
nebylo zahájeno trestní stíhání
B
mu nebylo sděleno obvinění
C
pravomocným odsuzujícím rozsudkem soudu nebyla jeho vina vyslovena

573. Podle Listiny základních práv a svobod podroben krutému, nelidskému nebo ponižujícímu zacházení nebo trestu:

A
nesmí být nikdo
B
nesmí být nikdo s výjimkou pachatelů zvlášť závažných trestných činů
C
může být každý

574. Podle Listiny základních práv a svobod jsou si v řízení rovni:

A
jen občané ČR včetně osob, které získaly povolení k trvalému pobytu
B
jen občané ČR
C
všichni účastníci řízení

575. Podle Listiny základních práv a svobod nedotknutelnost osoby a jejího soukromí:

A
je zaručena pouze v zákonem určených případech
B
je zaručena, omezena může být jen v případech stanovených zákonem
C
není zaručena

576. Podle zákona o obecní policii obecní policii zřizuje a zrušuje:

A
zastupitelstvo obce obecně závaznou vyhláškou obce
B
rada obce obecně závaznou vyhláškou obce
C
obecní úřad obecně závazným předpisem

577. Zastupitelstvu obce je podle zákona o obecní policii vyhrazeno mimo jiné:

A
zřizovat a zrušovat obecní policii
B
předkládat radě obce návrhy na zřízení a zrušení obecní (městské) policie
C
uzavírat pracovněprávní smlouvy se zaměstnanci obecní policie

578. Obecní policie zabezpečuje podle zákona o obecní policii:

A
místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce a plní další úkoly, pokud tak stanoví tento nebo zvláštní zákon
B
pouze bezpečnost v rámci působnosti obce
C
místní úpravu silničního provozu v rámci působnosti obce

579. Obecní policie spolupracuje v rozsahu stanoveném zákonem o obecní policii nebo zvláštním právním předpisem:

A
pouze s orgány obcí na území kraje na jehož území působí a s Policií ČR
B
s orgány veřejné moci
C
pouze s orgány obce, která obecní policii zřídila, s orgány kraje, na jehož území působí, a Policií ČR

580. Podle zákona o obecní policii obecní policie na základě veřejnoprávní smlouvy vykonávat úkoly na území jiné obce:

A
může pouze v součinnosti s Policií ČR
B
může
C
nesmí

581. K plnění úkolů podle zákona o obecní policii nebo podle zvláštního zákona v obci, kde je vyhlášen „krizový stav“, jsou oprávněni uzavřít veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí strážníků:

A
rady obcí
B
starostové obcí
C
zastupitelstva obcí

582. Oprávnění strážníka podle zákona o obecní policii a zvláštního zákona může vykonávat:

A
strážník
B
čekatel a strážník
C
všichni zaměstnanci obce zařazení do obecní policie

583. Při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku a plnění dalších úkolů podle zákona o obecní policii obecní policie také:

A
řídí provoz na pozemních komunikacích
B
zajišťuje cizince, kteří neoprávněně vstoupili na území ČR nebo zde neoprávněně pobývají
C
dohlíží na dodržování pravidel občanského soužití

584. Podle zákona o obecní policii obecní policie mimo jiné:

A
provádí živnostenskou kontrolu
B
se nepodílí na prevenci kriminality v obci
C
provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci

585. Při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku a plnění dalších úkolů podle zákona o obecní policii obecní policie také:

A
objasňuje pouze přestupky
B
odhaluje přestupky, jejichž projednávání je v působnosti obce
C
odhaluje a vyšetřuje přestupky a trestné činy

586. Podle zákona o obecní policii krajský úřad v oblasti obecní policie:

A
uděluje souhlas s pověřením určeného strážníka plnit některé úkoly při řízení obecní policie
B
rozhoduje o udělení souhlasu k uzavření nebo změně obsahu veřejnoprávní smlouvy podle § 3a
C
vydává souhlas se zřízením a zrušením obecní policie

587. Obecní policii podle zákona o obecní policii řídí starosta, pokud:

A
zastupitelstvo obce nepověří řízením obecní policie jiného člena zastupitelstva obce
B
tajemník obecního úřadu nepověří řízením obecní policie některého strážníka obecní (městské) policie
C
rada obce nepověří řízením obecní policie jiného člena rady obce

588. Zastupitelstvo obce podle zákona o obecní policii:

A
je oprávněno pověřit plněním úkolů při řízení obecní policie některého zaměstnance obecního úřadu
B
může rovněž pověřit plněním některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka
C
je povinno určit strážníka k řízení obecní policie

589. Byl-li podle zákona o obecní policii zastupitelstvem obce pověřen řízením obecní policie jiný člen zastupitelstva obce, v pracovněprávních vztazích strážníků jedná jménem obce:

A
tento pověřený člen zastupitelstva obce; to neplatí, pokud zastupitelstvo obce svěří tuto pravomoc určenému strážníkovi
B
starosta
C
pověřený člen rady obce

590. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník není rovněž bezúhonný, pokud:

A
spáchal jakýkoliv trestný čin
B
je proti němu vedeno trestní stíhání pro přestupek
C
byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody vyšší než 5 let nebo k výjimečnému trestu

591. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník není rovněž bezúhonný, pokud:

A
byl v posledních 5 letech pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti, jestliže jeho jednání, kterým spáchal trestný čin, je v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii
B
byl v posledních 5 letech opakovaně podezřelý ze spáchání trestného činu spáchaného z nedbalosti
C
byl v posledních 5 letech nepravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin

592. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník není rovněž bezúhonný, pokud:

A
jeho trestní stíhání pro úmyslný trestný čin bylo zastaveno pravomocným rozhodnutím o schválení narovnání, a od tohoto zastavení ještě neuplynuly 2 roky, je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii
B
byl v posledních 5 letech pravomocně shledán vinným ze spáchání přestupku proti občanskému soužití
C
byl v posledních 5 letech pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti jednáním, které není v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii

593. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník není rovněž bezúhonný, pokud:

A
byl v posledních 5 letech opakovaně pravomocně odsouzen pro trestné činy spáchané z nedbalosti jednáním, které není v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii
B
jeho trestní stíhání pro úmyslný trestný čin bylo pravomocně podmíněně zastaveno, a od uplynutí zkušební doby nebo lhůty, v níž může být rozhodnuto, že se osvědčil, neuplynulo ještě 10 let, je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona
C
proti němu bylo vedeno trestní řízení pro úmyslný trestný čin, ve kterém bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení trestního stíhání nebo o podmíněném odložení podání návrhu na potrestání, a to do dne nabytí právní moci rozhodnutí o tom, zda se osvědčil, nebo do uplynutí lhůty, v níž má být rozhodnuto, že se osvědčil, je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii

594. Bezúhonným pro účely zákona o obecní policii mimo jiné není:

A
uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník, který byl v posledních 10 letech pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody nepřevyšující 2 roky
B
strážník, proti kterému bylo zahájeno přestupkové řízení
C
čekatel, který zavinil dopravní nehodu, při které došlo k ublížení na zdraví

595. Podle zákona o obecní policii uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník je mimo jiné povinen osobě, která jménem obce jedná v pracovněprávních vztazích oznámit, že proti němu bylo zahájeno trestní stíhání, a to nejpozději do 10 dnů ode dne doručení usnesení o zahájení trestního stíhání nebo záznamu o podezření. Oznámení je povinen učinit:

A
telefonicky
B
písemně
C
ústně

596. Spolehlivým podle zákona o obecní policii není mimo jiné ten, kdo:

A
příležitostně ve větším množství požívá alkoholické nápoje
B
byl v posledních 3 letech opakovaně pravomocně uznán vinným z úmyslného spáchání přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku na úseku ochrany zdraví před škodlivými účinky návykových látek jestliže jeho jednání, kterým spáchal přestupek nebo které má znaky přestupku, je v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona.
C
pravidelně požívá alkoholické nápoje

597. Spolehlivým podle zákona o obecní policii není mimo jiné ten, kdo byl v posledních 3 letech opakovaně pravomocně uznán vinným z úmyslného spáchání přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku:

A
podle zákona o silničním provozu
B
na úseku školství a výchovy mládeže jestliže jeho jednání, kterým spáchal přestupek nebo které má znaky přestupku, je v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii.
C
proti veřejnému pořádku

598. Spolehlivým podle zákona o obecní policii není mimo jiné ten, kdo byl opakovaně pravomocně uznán vinným z úmyslného spáchání přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku proti občanskému soužití, jestliže jeho jednání, kterým spáchal přestupek nebo jednání, které má znaky přestupku je v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii, a to v:

A
posledních 5 letech
B
posledních 3 letech
C
posledním roce

599. Spolehlivým podle zákona o obecní policii není mimo jiné ten, kdo byl v posledních 3 letech opakovaně pravomocně uznán vinným z úmyslného spáchání přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku:

A
na úseku občanských průkazů
B
proti pořádku ve státní správě vyskytující se na více úsecích státní správy
C
proti majetku jestliže jeho jednání, kterým spáchal přestupek nebo které má znaky přestupku, je v rozporu s posláním strážníka podle zákona o obecní policii.

600. Podle zákona o obecní policii rovněž ten, u něhož zjištěné skutečnosti nasvědčují tomu, že založil, podporuje, propaguje nebo veřejně sympatizuje s hnutím, které směřuje k potlačování práv a svobod člověka nebo hlásá národnostní, náboženskou anebo rasovou zášť nebo zášť vůči jiné skupin osob:

A
není bezúhonným
B
není spolehlivým
C
je spolehlivým

Nainstalujte si aplikaci Aktuální Testy