Otázky pro Strážník - Stránka 7 z 22

Prohlížejte otázky 301 až 350 z celkových 1092 otázek.

301. Podle trestního řádu vyšetřování o trestných činech konají, nestanoví-li zákon jinak:

A
státní zastupitelství
B
obecní (městské) policie
C
útvary Policie ČR

302. Podle trestního řádu orgán činný v trestním řízení doručuje písemnost do datové schránky. Není-li možné doručit písemnost tímto způsobem, doručuje ji orgán činný v trestním řízení sám nebo prostřednictvím provozovatele poštovních služeb a v případě, že by takové doručení nebylo úspěšné, i prostřednictvím:

A
orgánu obce
B
pouze policejního orgánu
C
soukromé bezpečnostní služby

303. Nevyzvedne-li si adresát zásilku, považuje se podle trestního řádu za den doručení:

A
desátý den od uložení
B
sedmý pracovní den od uložení
C
patnáctý den od uložení

304. Orgány činnými podle zákona o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže jsou:

A
státní zástupci, obecní úřady obcí s rozšířenou působností a soudy pro mládež
B
policejní orgány a orgány sociálně-právní ochrany dětí
C
policejní orgány, státní zástupci a soudy pro mládež

305. Právo nabývat, držet a nosit zbraně je zaručeno:

A
Listinou základních práv a svobod a zákonem o zbraních a střelivu, a to příslušníkům ozbrojených sil a bezpečnostních sborů
B
za podmínek stanovených zákonem o zbraních a střelivu
C
Ústavou České republiky, a tedy každému zletilému občanu České republiky

306. Zákon o zbraních a střelivu:

A
zapracovává příslušné předpisy Evropské unie, zároveň navazuje na přímo použitelné předpisy Organizace spojených národů a upravuje zahraniční obchod se strojním zařízením využitelným pro zbrojní výrobu
B
upravuje nakládání se zbraněmi a střelivem, provozování střelnic a výkon státní správy v oblasti zbraní
C
upravuje nakládání se zbraněmi, střelivem a municí a výkon státní správy v oblasti zbraní, střeliva a munice

307. Pro účely zákona o zbraních a střelivu se nakládáním se zbraní má na mysli:

A
jakékoli fyzické zacházení se zbraní; zajištění její přepravy nebo uložení se za nakládání se zbraní nepovažuje
B
jakékoli fyzické zacházení se zbraní, střelivem a municí, a to včetně zajištění jejich přepravy
C
jakékoliv fyzické zacházení se zbraní nebo střelivem, a to včetně zajištění jejich přepravy nebo uložení

308. Pro účely zákona o zbraních a střelivu je nošením zbraně způsob nakládání se zbraní, při kterém ji fyzická osoba:

A
má na místě veřejnosti přístupném při sobě skrytou, bez ohledu na to, je-li daná zbraň nabitá nebo nikoli
B
má při sobě viditelně nabitou
C
má na místě veřejnosti přístupném při sobě nabitou nebo viditelně

309. Podle zákona o zbraních a střelivu osoba, která má při sobě na místě veřejnosti přístupném nenabitou dlouhou zbraň uloženou v uzavřeném přepravním pouzdře:

A
nosí tuto zbraň, pokud lze podle tvaru pouzdra usuzovat na to, že se v něm nachází zbraň
B
tuto zbraň nenosí, pokud není daná zbraň viditelná (např. pouzdro není průhledné nebo část zbraně nepřesahuje mimo přepravní pouzdro)
C
tuto zbraň nenosí, pokud u sebe současně taková osoba nemá střelivo, které by bylo možné použít pro nabití dané zbraně

310. Zbraně kategorie R1, R2, R3 a R4:

A
podléhají registraci, přičemž zbraně kategorie R1 a R2 jsou z povinnosti registrace vyňaty
B
nepodléhají registraci, pouze notifikaci, přičemž zbraně kategorie R1 jsou zakázanými zbraněmi
C
podléhají registraci, přičemž zbraně kategorie R1 a R2 jsou zakázanými zbraněmi

311. Zakázaným střelivem je střelivo:

A
kategorie S1 a S2
B
kategorie S1, pokud obsahuje výbušnou látku nebo tzv. stopovku
C
určené k vojenským účelům

312. Držitel zbrojního oprávnění je za standardních podmínek stanovených zákonem o zbraních a střelivu oprávněn nakládat se zbraněmi:

A
R2, R3 a R4; se zbraněmi kategorie R2 a R3 je tento držitel oprávněn nakládat jen v případě, že mu byla k tomuto nakládání vydána příslušná výjimka nebo povolení
B
R2, R3 a R4, avšak jen v případě, že mu byla k nakládání s každou takovou zbraní vydána příslušná individuální licence
C
R4, R3, R2 a R1; se zbraněmi kategorie R4 a R3 je tento držitel oprávněn nakládat jen v případě, že mu byla k tomuto nakládání vydána příslušná výjimka nebo povolení

313. Není-li zákonem o zbraních a střelivu stanoveno jinak, obecně platí, že na nakládání s nadlimitním zásobníkem se přiměřeně použijí ustanovení zákona o:

A
zbrani kategorie R2
B
střelivu kategorie S1
C
střelivu kategorie S2

314. Na nakládání s hlavní částí zbraně jako se samostatným předmětem:

A
se použijí ustanovení o nakládání se zbraní, jejíž taková hlavní část zbraně je nebo má být součástí
B
se vztahují pouze ustanovení o označování zbraní a jejich hlavních částí identifikačními údaji zbraně; jakmile je hlavní část zbraně v souladu se zákonem označena a ověřena Státní zkušebnou, může s ní nakládat každá zletilá a plně svéprávná fyzická osoba nebo právnická osoba se sídlem na území České republiky
C
se obecně vztahují ustanovení o nakládání se zbraní kategorie R4

315. Každý je povinen předložit na výzvu Policie České republiky:

A
zbraň, se kterou nakládá, ne však střelivo
B
zbraň nebo střelivo, se kterými nakládá, popřípadě související doklady a listiny
C
zbraň nebo střelivo, se kterými nakládá, ne však s nimi související doklady a listiny, neboť fyzické dokumenty byly v oblasti zbraní a střeliva již zrušeny

316. Každý je povinen neprodleně ohlásit Policii České republiky ztrátu nebo odcizení zbraně, jde-li o zbraň:

A
podléhající registraci, zbraň kategorie PO nebo zbraň kategorie NO
B
podléhající registraci nebo zbraň kategorie PO
C
podléhající registraci, zbraň kategorie PO, střelivo a související doklady a listiny

317. Každý je povinen podrobit se při nakládání se zbraní nebo střelivem na výzvu policisty vyšetření podle zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek ke zjištění, zda:

A
není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou, a to v míře vylučující schopnost bezpečně nakládat se zbraní nebo střelivem, přičemž zákon stanovuje hranici, od které se již má za to, že držitel zbraně s ní není schopen bezpečně nakládat, na úrovni 0,5 ‰ alkoholu v krvi, resp. na úrovni 15 mg THC na mililitr krve v případě jiných návykových látek
B
není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou
C
není ovlivněn alkoholem, léky nebo jinou nepredikovatelnou okolností, která má za následek ztrátu schopnosti bezpečně nakládat se zbraní nebo střelivem

318. Každý je povinen, pokud se pohybuje na střelnici:

A
dodržovat technický řád střelnice a uposlechnout pokyny provozovatele střelnice; tyto pokyny mohou být předávány v písemné podobě, a to zejména tehdy, pokud je provozovatelem střelnice právnická osoba
B
uposlechnout pokyny pravidelných návštěvníků střelnice, kteří mají dlouholetou praxi a místní znalost
C
dodržovat provozní řád střelnice a uposlechnout pokyny správce střelnice, které směřují k zajištění bezpečného nakládání se zbraněmi a střelivem

319. Nikdo nesmí střílet nebo nosit zbraň:

A
pokud je pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky a jeho schopnost bezpečně nakládat se zbraní nebo střelivem je v důsledku toho významně snížena; hodnoty přípustného ovlivnění alkoholem nebo jinou návykovou látkou (toleranční limity) stanovuje prováděcí právní předpis
B
pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky anebo užívá-li dlouhodobě léky nebo jiné humánní léčivé přípravky, anebo pokud ode dne nitrosvalové aplikace mRNA vakcíny proti infekčním onemocněním neuběhlo alespoň 10 pracovních dnů
C
pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky anebo je-li jeho schopnost bezpečně nakládat se zbraní nebo střelivem snížena užitím léků nebo v důsledku jeho zdravotního stavu

320. Zbrojní oprávnění opravňuje svého držitele – fyzickou osobu:

A
zajišťovat v rámci samostatné výdělečné činnosti ostrahu a nosit při výkonu této činnosti skrytě zbraň kategorie R3
B
podnikat v oblasti zbraní a střeliva
C
nakládat se zbraněmi podléhajícími registraci a střelivem, a to za dalších podmínek podle zákona o zbraních a střelivu

321. Rozšířené zbrojní oprávnění je podle zákona o zbraních a střelivu vyžadováno:

A
pouze pro výkon činnosti zkušebního komisaře
B
pro výkon činnosti zkušebního komisaře, pro výkon činnosti hlavního zbrojíře držitele zbrojní licence skupiny ZL1 nebo ZL3, pro skryté nošení zbraně podléhající registraci a u osob, které plní některé úkoly držitele zbrojní licence a o kterých tak stanoví § 90 zákona o zbraních a střelivu
C
pouze pro výkon činnosti hlavního zbrojíře na střelnici

322. Krajské ředitelství policie může z důvodu ochrany vnitřního pořádku nebo bezpečnosti zbrojní oprávnění pozastavit mimo jiné na dobu, po kterou:

A
je držitel zbrojního oprávnění pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek
B
zákonný zástupce držitele zbrojního oprávnění odvolá, nebo případně pozastaví, svůj souhlas s vydáním zbrojního oprávnění danému držiteli zbrojního oprávnění, proti kterému bylo zahájeno trestní stíhání
C
držitel zbrojního oprávnění nedoložil po uplynutí platnosti jeho dosavadního posudku o zdravotní způsobilosti nový lékařský posudek, a proto je podle zákona o specifických zdravotních službách považován za zdravotně nezpůsobilého

323. Držitel zbrojní licence je oprávněn přenechávat zbraň podléhající registraci:

A
držiteli zbrojního oprávnění nebo držiteli zbrojní licence, a to na základě smlouvy o přenechání zbraně; podmínkou účinnosti smlouvy o přenechání zbraně je souhlas s přenecháním zbraně, k jehož udělení je oprávněno krajské ředitelství policie
B
držiteli zbrojního oprávnění nebo držiteli zapsané autorizace
C
držiteli zbrojního oprávnění, který je k němu v pracovněprávním, členském nebo obdobném vztahu, a to pro plnění úkolů při výkonu činnosti, pro kterou byla zbrojní licence vydána

324. Pravidelné školení osoby, která se v rámci činnosti držitele zbrojní licence podílí na nakládání se zbraněmi podléhajícími registraci, zbraněmi kategorie PO nebo střelivem kategorie S1, S2 nebo S3, musí být zajištěno:

A
alespoň jednou za 3 roky
B
alespoň jednou ročně
C
do 10 pracovních dnů od konce každého kalendářního čtvrtletí; v případě osob, které mají alespoň úplné střední vzdělání s maturitou, postačuje pravidelné školení zajistit do 10 pracovních dnů od konce každého kalendářního pololetí

325. Nevyňatou veřejnoprávní institucí se podle zákona o zbraních a střelivu rozumí:

A
ozbrojený bezpečnostní sbor nebo zpravodajská služby, ozbrojené síly České republiky, Vojenská policie, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo obrany a Správa státních hmotných rezerv
B
instituce zřízená zákonem nebo zřízená jinou takovou institucí, která není vyňatou veřejnoprávní institucí, jde například o obce nebo Českou národní banku; pro nevyňaté veřejnoprávní instituce zákon o zbraních a střelivu umožňuje použít podobný právní režim jako v případě držitelů zbrojních licencí, který však může být podle povahy činnosti nevyňaté veřejnoprávní instituce modifikován tzv. souhlasem Policejního prezidia České republiky
C
subjekt kritické infrastruktury podle jiného právního předpisu

326. Příslušník policie může zadržet zbraň, střelivo nebo související doklad nebo listinu:

A
je-li to nezbytné, aby jejich držiteli zabránil v jednání při nakládání se zbraní nebo střelivem, kterým porušuje povinnost nebo nedodržuje zákaz stanovený tímto nebo jiným zákonem nebo které může představovat ohrožení života nebo zdraví
B
na základě pokynu orgánu samosprávy nebo ústředního správního orgánu
C
pouze v případě, že nakládání s takovou zbraní představuje bezprostřední hrozbu pro život nebo zdraví osob

327. Pokud nejsou zbraň nebo střelivo, které mají být zadrženy, na výzvu příslušníka policie neprodleně vydány a je-li to nezbytné pro ochranu života nebo zdraví:

A
může příslušník policie za účelem jejich zadržení vstoupit do obydlí, jiných prostor nebo na pozemek, má-li důvodné podezření, že se zde zbraň nebo střelivo nalézají
B
zahájí krajské ředitelství policie bez zbytečného odkladu řízení o odnětí zbrojního oprávnění, zbrojní licence nebo zapsané autorizace osoby, která nakládá se zbraněmi, které mají být zadrženy
C
může příslušník policie předat řešení dané věci v rámci řízení o zajištění zbraně, střeliva nebo souvisejícího dokladu nebo listiny; příslušnou k zahájení a vedení tohoto řízení je Generální inspekce bezpečnostních sborů

328. Existuje-li podezření, že zdravotní stav osoby, která s nimi nakládá, představuje v souvislosti s tímto nakládáním ohrožení života nebo zdraví:

A
krajské ředitelství policie může rozhodnout o zajištění zbraně podléhající registraci nebo zbraně kategorie PO, střeliva kategorie S1, S2 nebo S3 nebo souvisejícího dokladu nebo listiny
B
je taková osoba povinna s takovou zbraní nebo střelivem nemanipulovat, nesmí s ní nakládat na místě veřejnosti přístupném, zejména pak ji nesmí nosit, nesmí ji používat ke střelbě a je povinna dané podezření bez zbytečného odkladu oznámit krajskému ředitelství policie k přijetí dalších opatření
C
příslušník policie a v naléhavých případech též zdravotník nebo jakákoli odborně způsobilá fyzická nebo právnická osoba zbraň nebo střelivo zadrží

329. Centrální registr zbraní je:

A
veřejný a z prostředí Internetu nepřetržitým vzdáleným přístupem přístupný rejstřík, který obsahuje údaje o zbraních a střelivu registrovaných na území České republiky a jiných členských států Evropské unie
B
neveřejný informační systém veřejné správy, který slouží k výkonu státní správy v oblasti nakládání se zbraněmi a střelivem, systematickému sledování zbraní a střeliva a provozování střelnic a k plnění dalších úkolů státní správy stanovených tímto zákonem, zákonem o munici nebo jiným zákonem
C
vnitřní informační systém používaný výhradně Policií České republiky, a to výhradně za účelem předcházení násilné trestné činnosti se zbraněmi, střelivem, municí, výbušninami a jejich prekurzory, pyrotechnickými výrobky a biologickými látkami

330. Pro řízení ve věcech týkajících se zbrojního oprávnění je místně příslušné krajské ředitelství policie podle místa:

A
sídla provozovatele zapsané zkouškové střelnice, na které byla vykonána zkouška odborné způsobilosti nebo komisionální zkouška
B
pobytu fyzické osoby
C
faktického umístění zapsané zkouškové střelnice, na které byla vykonána zkouška odborné způsobilosti nebo komisionální zkouška

331. Právo bránit život svůj či život jiného člověka i se zbraní je podle Listiny základních práv a svobod zaručeno za podmínek, které stanoví zákon; tímto zákonem se rozumí:

A
speciální prováděcí zákon, jehož přijetí je Listinou základních práv a svobod předvídáno, ale který doposud přijat nebyl, a předmětné právo tedy doposud uplatňovat nelze
B
konkrétně občanský zákoník, pokud jde o realizaci tohoto práva v občanském životě, a správní řád, pokud jde o jeho správné a řádné uplatňování před orgány veřejné moci
C
zejména trestní zákoník, pokud jde o vymezení podmínek použití zbraně mj. v nutné obraně a v krajní nouzi, a též zákon o zbraních, pokud jde o právo cíleně nakládat se střelnými zbraněmi za účelem ochrany života

332. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich je přestupkem:

A
každé jednání, které není trestným činem
B
společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin
C
každé jednání, které ohrožuje nebo porušuje zájem společnosti

333. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich k odpovědnosti fyzické osoby za přestupek:

A
je třeba úmyslného zavinění, nestanoví-li zákon výslovně, že postačí zavinění z nedbalosti
B
není třeba zavinění, pokud tak stanoví zákon
C
se vyžaduje zavinění; postačí zavinění z nedbalosti, nestanoví-li zákon výslovně, že je třeba úmyslného zavinění

334. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich je přestupek též spáchán úmyslně, jestliže pachatel:

A
chtěl svým jednáním porušit nebo ohrozit zájem chráněný zákonem
B
nevěděl, že svým jednáním poruší nebo ohrozí zájem chráněný zákonem, ač to vzhledem k okolnostem a svým osobním poměrům vědět měl a mohl
C
nechtěl svým jednáním porušit nebo ohrozit zájem chráněný zákonem, ale bez přiměřených důvodů spoléhal na to, že tento zájem neporuší nebo neohrozí

335. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich je přestupek též spáchán úmyslně, jestliže pachatel:

A
věděl, že svým jednáním může porušit nebo ohrozit zájem chráněný zákonem, a pro případ, že jej poruší nebo ohrozí, s tím byl srozuměn
B
věděl, že svým jednáním může porušit nebo ohrozit zájem chráněný zákonem, ale bez přiměřených důvodů spoléhal na to, že tento zájem neporuší nebo neohrozí
C
nevěděl, že svým jednáním může porušit nebo ohrozit zájem chráněný zákonem, ač to vzhledem k okolnostem a svým osobním poměrům vědět měl a mohl

336. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich je přestupek spáchán též z nedbalosti, jestliže pachatel:

A
chtěl svým jednáním porušit nebo ohrozit zájem chráněný zákonem
B
nevěděl, že svým jednáním může porušit nebo ohrozit zájem chráněný zákonem, ač to vzhledem k okolnostem a svým osobním poměrům vědět měl a mohl
C
věděl, že svým jednáním může ohrozit zájem chráněný zákonem, a pro případ, že jej poruší nebo ohrozí, byl s tím srozuměn

337. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich se jednáním rozumí i:

A
takové konání, které byl pachatel povinen snášet
B
opomenutí takového konání, k němuž byl pachatel povinen podle jiného právního předpisu nebo úředního rozhodnutí, v důsledku dobrovolného převzetí povinnosti konat nebo vyplývala-li jeho zvláštní povinnost z jeho předchozího ohrožujícího jednání nebo k němuž byl z jiného důvodu podle okolností a svých poměrů povinen
C
takové jednání, které pachatel nebyl povinen strpět

338. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich za přestupek není odpovědný, kdo v době jeho spáchání:

A
dovršil šestnáctý rok svého věku
B
dovršil osmnáctý rok svého věku
C
nedovršil patnáctý rok svého věku

339. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, za osobu, jejíž jednání je přičitatelné právnické osobě, se za účelem posuzování odpovědnosti právnické osoby za přestupek považuje, mimo jiné:

A
statutární orgán nebo člen statutárního orgánu
B
právnická osoba jako celek
C
vždy jen právní nástupce právnické osoby

340. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich se odpovědnost za přestupek posuzuje podle zákona účinného v době spáchání přestupku, podle pozdějšího zákona se posuzuje jen tehdy, je-li:

A
to pro pachatele příznivější
B
to pro poškozeného příznivější
C
za přestupek stanovena přísnější sankce

341. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich lze pachateli přestupku uložit vždy jen takový druh správního trestu, který dovoluje uložit zákon účinný v době, kdy:

A
byl přestupek zjištěn
B
byl přestupek spáchán
C
se o přestupku rozhoduje

342. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, kdo se do stavu nepříčetnosti přivedl byť i z nedbalosti, užitím návykové látky, se odpovědnosti za přestupek:

A
zbavuje v případě, že se nejedná o přestupek spáchaný v souvislosti s řízením vozidla
B
zbavuje
C
nezbavuje

343. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich jednání, které má znaky přestupku, jehož se dopustila osoba požívající výsad a imunit podle mezinárodního práva:

A
nelze jako přestupek projednat
B
lze jako přestupek projednat
C
nelze jako přestupek projednat v příkazním řízení, lze jej však projednat v nezkráceném řízení o přestupku

344. Podle jiných zákonů se projedná jednání, které má znaky přestupku, dopustí-li se jej:

A
osoby v kázeňské pravomoci příslušné profesní komory
B
osoby v pracovním poměru podle zákoníku práce
C
příslušník bezpečnostního sboru, osoba podléhající vojenské kázeňské pravomoci nebo osoba během výkonu vazby, trestu odnětí svobody nebo zabezpečovací detence

345. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich se pokusem přestupku, v případě fyzické osoby, rozumí:

A
jednání fyzické osoby, které bezprostředně směřuje k dokonání přestupku a kterého se fyzická osoba dopustila v úmyslu přestupek spáchat, jestliže k dokonání přestupku nedošlo
B
pouze jednání zaměstnanců státní správy, které směřuje k dokonání protiprávního jednání za účelem poškození zájmu státu
C
takové jednání fyzické osoby, jehož jednotlivé dílčí útoky jsou vedeny jednotným záměrem a naplňují skutkovou podstatu stejného přestupku

346. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich lze za přestupek uložit:

A
nápravná opatření
B
správní tresty
C
příkazy

347. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich ten, kdo naplní znaky přestupku při svém podnikání nebo v přímé souvislosti s ním a poruší jemu uloženou právní povinnost se dopustí:

A
přestupku podnikající fyzické osoby
B
trestného činu právnické osoby
C
správního deliktu právnické osoby

348. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich lze za přestupek uložit mimo jiné správní trest:

A
zabrání věci
B
zákaz činnosti
C
omezující opatření

349. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich lze za přestupek uložit mimo jiné správní trest:

A
opatření
B
napomenutí
C
odnětí osobní svobody

350. Podle zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich lze za přestupek uložit mimo jiné správní trest:

A
propadnutí věci nebo náhradní hodnoty
B
zabrání věci
C
odnětí věci

Nainstalujte si aplikaci Aktuální Testy

Otázky 301-350 | Strážník